Da ne kažemo go*no! Avioni uskoro mogli letjeti na mlazno gorivo od ljudskog izmeta
U trci za alternativnim, održivim mlaznim gorivima, neke kompanije postaju kreativne.
Čuli smo za avione sa pogonom na ulje za jelo, ali šta je sa mlaznim gorivom napravljenim u potpunosti od ljudskog izmeta?
Firefly Green Fuels, avio kompanija sa sjedištem u Gloucestershireu u Velikoj Britaniji, stvorila je upravo to – i, što nije iznenađujuće, perspektiva aviona na izmet privlači pažnju.
Iako održivo avionsko gorivo (SAF) nije novo, ideja korištenja kanalizacije, otpada u izobilju, je novina. Dakle, može li to zaista biti budućnost putovanja avionom?
Komercijalna avijacija proizvodi oko 2,5 posto globalnih emisija ugljika, doprinoseći klimatskim promjenama. U toku su napori da se smanji uticaj sektora, razvojem električnih aviona i aviona na vodonik. Ali tehnologija je još uvijek daleko od pokretanja putničkih letova na dugim razdaljinama. Umjesto toga, industrija želi da koristi SAF – uz procjenu Međunarodne asocijacije za zračni transport (IATA) da bi mogao doprinijeti do 65 posto smanjenja emisija potrebnih da avijacija dostigne neto nulu 2050. godine.
SAF gori kao normalno mlazno gorivo i proizvodi istu količinu emisija dok avion leti, ali ima manji ugljični otisak tokom cijelog proizvodnog ciklusa, jer se obično proizvodi od biljaka koje su apsorbirale ugljen dioksid (CO2) iz atmosfere. Ili, u slučaju kanalizacije, napravljena je od biljaka i druge hrane koju su ljudi jeli i koja je prošla kroz probavni sistem. Taj apsorbovani CO2 se vraća nazad u atmosferu kada SAF sagorjeva, dok sagorjevanje mlaznog goriva napravljenog od fosilnih goriva emituje ugljenik koji je zaključan.
Kanalizacija je do sada bila neiskorišten resurs kada je u pitanju SAF, ali James Hygate, izvršni direktor Firefly-a, smatra da je ovo propuštena prilika.
– Ima ga puno, ima ga svugdje u svijetu i trenutno nema nikakve dobre upotrebe za to što čini materijal vrlo niske vrijednosti.
Zbog toga je kompanija, izdvojena iz Green Fuelsa, koja razvija niskougljična goriva od ranih 2000-ih, uključujući biodizel napravljen od ulja repice za automobile i kamione, okrenula svoju ruku mlaznom gorivu – i izmetu.
Do sada je proizvodnja bila u malom obimu u laboratoriji. Ali rani rezultati obećavaju, a nezavisna analiza istraživača na univerzitetima u EU i SAD-u je otkrila da je gotovo identično standardnom fosilnom mlaznom gorivu.