Ako djeca prakticiraju ovu naviku, moguće je da su inteligentnija od drugih
Svi roditelji se trude loše navike ispraviti kod djece, no one mogu biti pokazatelj brojnih stvari.
Kad je riječ o laganju, većina roditelja nastoji spriječiti tu naviku kod djece. Može biti frustrirajuće ako djeca često skrivaju istinu kako bi pokušala dobiti ono što žele, bilo da je to fizička stvar, više pažnje ili da se izvuku iz nevolje. Ipak, stručnjaci tvrde da je laganje potpuno normalno za djecu, a čak bi moglo biti i pozitivan znak njihovog kognitivnog razvoja.
To je dokazala studija koju su proveli istraživači Xiao Pan Ding, Gail D. Heyman, Liyang Sai, Fang Yuan, Piotr Winkielman, Genyue Fu i Kang Lee.
Psiholog koji proučava moralni razvoj i razvoj laganja kod djece između 2 i 16 godina, dr. Kang Lee, za CBC je objasnio: “Kao roditelji, učitelji i društvo u cjelini, uvijek se brinemo da će laganje kod djece imati strašne posljedice. No, pokazalo se da postoji velika razlika između djece koja lažu ranije i one koja lažu kasnije. Djeca koja lažu ranije imaju mnogo bolje kognitivne sposobnosti.”
Istraživači su proveli studiju na 42 predškolske djece koja na početku nisu pokazivala sposobnost laganja. Djeca su igrala igru sakrivača u kojoj su sakrila grickalicu od odrasle osobe u jednoj ruci. Odrasla osoba je trebala odabrati ruku koju je dijete pokazalo.
Ako bi dijete uspješno prevarilo odraslu osobu, moglo bi zadržati grickalicu. Nakon što su djeca podijeljena u dvije skupine, jedna je skupina naučena kako lagati da bi pobijedila u igri, a druga nije.
Stručnjaci su otkrili da su djeca, koja su naučena varati, bila bolja od ostalih u testovima za samokontrolu i razumijevanje tuđih namjera i uvjerenja.
U nalazima su napisali: “Uz samo nekoliko dana poduke djeca su brzo naučila varati i stekla neposredne kognitivne koristi od toga.”
Sposobnost uvjerljivog laganja povezana je s inteligencijom Dr. Kang Lee dodao je da, iako to nije znak da bi roditelji trebali učiti svoju djecu kako lagati, “nije loša ideja dopustiti im da igraju ovakve varljive igre.”
Psiholog je proveo više od 20 godina proučavajući kako i zašto djeca lažu. Njegovo je istraživanje pokazalo da do druge godine života oko 30 posto djece može izvesti uvjerljivu laž, a do treće godine oko 50 posto može uspješno lagati.
Sposobnost uspješnog laganja znak je dviju važnih prekretnica u razvoju djece: razumijevanja da je njihov um i ono što se u njemu događa odvojeno od uma druge osobe (teorija uma) i sposobnosti reguliranja vlastitog ponašanja i djelovanja. Stoga je sposobnost uvjerljivog laganja u djetinjstvu povezana s pozitivnim atributima, uključujući inteligenciju, individualnost i kreativnost.
“Mi smo društvena bića i moramo surađivati s drugima. U nekim situacijama možda ćemo morati lagati kako bismo postigli određeni cilj. Zato ne bismo trebali slijepo misliti da je iskrenost jedina politika”, istaknuo je dr. Lee za CBC.