Nakon ukidanja pritvora: Najvjerovatniji sljedeći scenarij je oslobađajuća drugostepena presuda Dodiku
Nakon što su se pravosudne institucije posule pepelom elegantnim ukidanjem pritvora Miloradu Dodiku u istrazi napada na ustavni poredak i samim tim otvorile sumnju u postojanje dogovora, najvjerovatniji sljedeći scenarij je i skoro ukidanje prvostepene presude za nepoštivanje odluka visokog predstavnika.
Tri i po mjeseca Dodik nije bio dostupan bh. pravosuđu koje je za njim pokrenulo i crvenu potjernicu, da bi na vreli julski petak odjednom, kako kažu iz pravosudnih institucija, “dobrovoljno” se pojavio u Tužilaštvu BiH, gdje je u tišini javnosti ispitan, izveden pred sud i pušten, bez bojazni da će nastaviti ometati ovu istragu.
Pravosuđe u službi političkih dogovora
“Tužilaštvo smatra da će se predloženom mjerom zabrane moći obezbijediti prisustvo osumnjičenog u istrazi i time ostvariti nesmetano vođenje postupka”, kazala je tužiteljica Vedrana Mijović na ročištu za ukidanje pritvora Dodiku i uvođenja mjere javljanja policijskoj stanici u Laktašima.
Teško je ne posumnjati u ovakav tužilački zahtjev i opravdanje za takav zahtjev ako se uzme u obzir da je Dodik svojim dosadašnjim postupanjem ispunio svaki uslov za određivanje pritvora koji je propisan članom 132. Zakona o krivičnom postupku BiH, a koji se odnosi na opasnost od bjekstva, opasnost od ometanja istrage, opasnost od ponavljanja krivičnog djela i počinjenje krivičnog djela koje je uznemirilo javnost u značajnoj mjeri.
Odnosno, tužilački posao bi bio lakši da su obrazlagali zašto je potreban pritvor Dodiku nego što su obrazlagali zašto ga treba ukinuti. Dodik, naime, mjesecima odbija sarađivati u istrazi, bježi od pravosuđa, zamjenjuje teze i iz Banje Luke pokušava ukinuti pravosudne državne institucije koje je konstantno vrijeđao. U prethodnom periodu, on je pokazao riječima i djelima da je spreman ponoviti krivično djelo zbog kojeg se vodi istraga, što je sasvim dovoljan razlog za pritvor.
Umjesto toga, dobili smo Dodika koji bez poteškoća i po očiglednom dogovoru dolazi u Sarajevo, zatim idiličnu atmosferu u sudnici i njegovo elegantno puštanje na slobodu nakon kojeg stiže i zajedničko saopćenje Suda i Tužilaštva BiH. Dodik je, s druge strane, time dobio rješenje dijela svojih problema.
Mnogi političari iz Bosne i Hercegovine su zatim reagovali na ovakvo postupanje pravosudnih institucija, prilikom čega i opozicioni i vladajući političari tvrde isto – da je riječ o dogovoru. To dijelom potvrđuje i Dodik svojom izjavom iz koje je jasno da njegov dolazak u Sud nije u cilju istrage, nego ličnih interesa.
“Svi znate da je proces bio politički motivisan i da Sud i Tužilaštvo BiH nisu predviđeni Ustavom BiH, tako da je i moj odlazak tamo bio isključivo politički motivisan”, rekao je Dodik.
Oslobađajuća drugostepena presuda protiv Dodika
Sve što smo vidjeli prethodnih mjeseci, a što je kulminiralo jučer, jasno ukazuje na to da sama istraga o napadu na ustavni poredak neće biti sprovedena u konačnici, pogotovo kada se uzme u obzir da Dodik nije implementirao zakone zbog kojih se vrši istraga i da su oni poništeni u Ustavnom sudu BiH.
Međutim, još značajnije su informacije koje dolaze iz više izvora, a koje upućuju na to da je Dodik dogovorio i oslobađajuću presudu u predmetu nepoštivanja odluka visokog predstavnika.
Apelaciono vijeće Suda BiH bi vrlo brzo (tokom ovog mjeseca) trebalo donijeti odluku u drugostepenom postupku i pravno gledano pred njima nije mnogo opcija. Dodik je dobio kaznu zatvora od jednu godinu i zabranu političkog djelovanja najmanje šest godina, koju ovo vijeće, prema Zakonu o krivičnom postupku, može potvrditi odbijanjem žalbe Dodikove odbrane ili preinačiti u slučaju uvažavanja žalbe.
Krivičnim zakonom u članu 203a za krivično djelo neizvršavanje odluka visokog predstavnika, predviđena je samo kazna zatvora, što znači da Dodik ne može dobiti novčanu ili uslovnu kaznu na drugostepenom sudu.
Prema Članu 112 istog zakona, pravne posljedice, koje su u Dodikovom slučaju zabrana političkog djelovanja, mogu nastupiti samo ukoliko je donesena zatvorska kazna. Kako zakon za njegovo krivično djelo samo takvu kaznu i predviđa, Dodiku u slučaju pravosnažne osuđujuće presude slijedi i zabrana političkog djelovanja.
Stoga su jedina dva scenarija na drugostepenom postupku – osuđujuća presuda uz eventualno smanjenje broja godina zabrane političkog djelovanja ili potpuno oslobađajuća presuda.
Teško je očekivati da će se Dodik zadovoljiti smanjenjem broja godina zabrane političkog djelovanja, odnosno, Dodik isključivo traži da ne bude takve pravne posljedice. Međutim, posmatrajući zakonske propise koje smo naveli iznad, jedini način da mu ne bude zabranjeno političko djelovanje je oslobađajuća presuda jer pravne posljedice moraju nastupiti u slučaju bilo kakve kazne zatvora.
Osim što izvori upućuju na to da je dogovoreno Dodikovo potpuno oslobađanje od krivične odgovornosti, posljednja dešavanja u Tužilaštvu i Sudu BiH iscrpila su svu potencijalnu nadu i vjeru u pravosuđe da će moći nezavisno, bez političkih i međunarodnih uticaja, donijeti adekvatnu presudu.
